الگوريتم پاندا گوگل چيست؟
الگوريتم پاندا يكي از معروف ترين الگوريتم هاي گوگل است كه در سال 2010 ارائه شد و صفحات با محتواي بي كيفيت باعث نارضايتي بسياري از كاربران شده و اعتراضات زيادي را در پي داشت را جريمه مي كند. همين امر كاركنان گوگل را به فكر ايجاد يك الگوريتم مفيد به نام پاندا انداخت. هدف اين الگوريتم افزايش رتبه سايت هاي داراي محتوا با كيفيت و منحصر به فرد، و كاهش رتبه سايت هاي داراي محتواي بي كيفيت و كپي بود.
چرا الگوريتم پاندا ايجاد شد؟
پيش از به وجود آمدن الگوريتم پاندا، از سئو به عنوان حرفه اي بدنام ياد مي شد. هر روز بيشتر از قبل، سايتهايي با محتواي نامربوط و كپي با محتواي بيكيفيت در نتايج جستجو بالا ميآمد و كم كم تعداد آن ها به شدت بالا گرفت. براي مبارزه با اين سايتهاي اسپم، گوگل نيازمند آپديت جديدي در الگوريتمهاي جستجويش بود.
هدف اصلي پاندا بهبود تجربهي كاربران و حذف صفحات اسپم از نتايج جستجو بود. پاندا اين كار را با جريمه كردن سايتهاي بيكيفيت و امتياز دادن به سايتهايي با محتواي خوب و باكيفيت انجام ميداد. در آپديتهاي بعدي پاندا عوامل ديگري مانند اعتبار وبسايت، طراحي، سرعت بارگذاري و رابط كاربري نيز مورد توجه قرار گرفت. پاندا همزمان با تلاش براي ارائه نتايج بهتر و هرچه دقيقتر شروع به مبارزه با سايتهاي بي كيفيت هم كرد و رتبه آنها را در نتايج جستجو كاهش داد.
فاكتورهاي الگوريتم پاندا چيست؟
الگوريتم پاندا هر محتواي كپي و بي كيفيت را جريمه ميكند. خب اگر شما يه محتوا كپي از يك وب سايت ديگر داشته باشيد پاندا ميگويد يك وب سايت ديگر زودتر عين اين محتوا را دارد پس چرا بايد اين صفحه هم در نتايج بالا قرار بگيرد؟ از طرف ديگر اگر يك صفحه با محتواي بي كيفيت داشته باشيد و كاربر وارد سايت شما شود و شما نتوانيد رضايت وي را جلب كنيد خط قرمز گوگل يعني رفع نياز كاربر را رد كرده ايد و قطعا از نظر گوگل سزاور جريمه شدن هستيد. بيايد جزئي تر به انواع محتوايي كه پاندا جريمه مي كند بپردازيم:
محتواهاي كوتاه
محتواهاي تكراري
محتواي متفاوت از عنوان
كشاورزي محتوا
تبليغات بيشتر از محتوا
چطور متوجه شويم كه توسط الگوريتم پاندا جريمه شده ايم؟
يك نشانه جريمه احتمالي پاندا، افت ناگهاني ميزان بازديد ارگانيك يا افت رتبهبندي وبسايت است كه البته بايد از تاريخ آپديت الگوريتم پاندا شروع شده باشد.
نكته حائز اهميت اين است كه عوامل زيادي ميتوانند به رتبهبندي سايت و ميزان ترافيك آن آسيب وارد كنند؛ بنابراين نميتوان هر افت رتبه يا افت ترافيكي را به جريمه پاندا نسبت داد. براي مثال:
ظهور يك رقيب در بازار تجاري شما هم ممكن است منجر به افت ترافيك در سايت شما شود. در اين حالت بايد ببينيد چه كسي پيشگام شده و جلوتر از شما در ماركت در حركت است.
گاهي نيز افت رتبه يا بازديد به دلايل فصلي يا تغيير شرايط رخ ميدهد. براي مثال لوازم گرم كننده در فصلهاي سرد سال طرفدار كمتري دارد و كمتر سرچ ميشوند. براي اطمينان بهتر است گوگل سرچ كنسول را براي موارد گزارش شده بررسي كنيد.
حتي ممكن است يك آپديت كاملاً متفاوت ظهور كرده و باعث افت رتبه شما شده باشد كه هيج ربطي به الگوريتم پاندا نداشته باشد.
جريمه در الگوريتم پاندا به صورت site-wide است. يعني حتي اگر بخش كوچكي از سايت شما محتواي ضعيف، نامعتبر يا مزرعه محتوا داشته باشد كل سايت مشمول جريمه خواهد شد.
سخن آخر
الگوريتم هاي پاندا يكي از چارچوب ها و قوانين هاي گوگل است. با داشتن تسلط بر روي اين الگوريتم ها و سئو، مي توانيد رتبه اي عالي براي صفحه خود كسب كنيد. اگر تازه با سئو آشنا شده و به دنبال يادگيري و تسلط بر روي آن هستيد، مي توانيد با خدمات سئو تضميني ويكي دمي وبسايت خود را بهينه كرده و براي اطلاع از قيمت و تعرفه سئو با ما تماس بگيريد.
برچسب: ،
ادامه مطلب